Polanna

Anna Maria Jopek: głos, „bańka”
Gil Goldstein: akordeon
Gonzalo Rubalcaba: fortepian
Paweł Dobrowolski: perkusja
Krzysztof Herdzin: duduk, głos
Robert Kubiszyn: kontrabas, akustyczna gitara basowa
Rafał Kwiatkowski: wiolonczela
Robert Murakowski: fluegelhorn, trąbka
Marek Napiórkowski: gitara akustyczna, klasyczna, national resophonic
Pedro Nazaruk: głos, cytry, flety, dulcimer
Maria Pomianowska: suka biłgorajska, fidel płocka, sarangi
Wiesław Wysocki: klarnet, klarnet basowy, saksofon sopranowy
gościnnie: Staszek Soyka – głos stęsknionego Filona

1. Kiedy Ranne Wstają Zorze 
(trad./Franciszek Karpiński/ ar. Anna Maria Jopek)
2. Uciekaj, Uciekaj 
(Andrzej Zieliński/Leszek Aleksander Moczulski/ ar. Gil Goldstein)
3. Laura i Filon 
(trad./Franciszek Karpiński/ ar. AMJ & Marek Napiórkowski)
4. Rdzawe Liście 
(Mieczysław Karłowicz/Kazimierz Przerwa Tetmajer/ ar. Gil Goldstein)
5. Przychodź Miły, Dzień Już Biały 
(Stanisław Moniuszko/ ar. Krzysztof Herdzin)
6. Dziś Do Ciebie Przyjść Nie Mogę / Czerwone Maki Na Monte Cassino 
(autor nieznany/muz. Alfred „Al Suito” Schutz, sł. Feliks Konarski/ ar. Krzysztof Herdzin)
7. Uwoż Mamo 
(trad./pieśń 3 z Pieśni Kurpiowskie op. 58, Karol Szymanowski/ ar. Gil Goldstein)
8. Z Tęsknoty. Kujawiak 
(Marcin Kydryński/ ar. Krzysztof Herdzin)
9. Poznałem Dziewczyna 
(trad. / ar. Krzysztof Herdzin)
10. Suwany 
(trad./ arr Maria Pomianowska)
11. Modlitwa Kiedy Dziatki Spać Idą (Już Się Zmierzcha) 
(Wacław z Szamotuł)
12. Oj Lulaj, Lulaj 
(trad. / ar. Krzysztof Herdzin)
13. Płonie Ognisko i Szumią Knieje 
(Jerzy Braun/ ar. Gonzalo Rubalcaba)

Zbliżaliśmy się do tych nagrań od lat. Ostrożnie, z czułością, świadomi trudności zadania, ale zarazem pewni, że ta próba podjęta być musi i będzie. AMJ studiowała muzykę klasyczną siedemnaście lat. Jednocześnie w domu otaczała ją stylizowana muzyka ludowa, kiedy rodzice współtworzyli zespół Mazowsze. Miłością z wyboru był jazz, jego nieustanna czujność we wzajemnym słuchaniu się na scenie, jego swoboda, pojemność, otwartość na tak wiele wpływów. I stało się. Dziś AMJ świadomie nie przynależy do żadnego z tych światów, ale czerpie szerokim gestem z każdego z nich, w nadziei na odnalezienie własnego.

Ukochaną bajką z dzieciństwa AMJ była Pchła Szachrajka, którą z radością czytała potem naszym dzieciom, obfitująca w klasyczne już dziś sformułowania. Jedno z nich to dumne: „Jestem Pchłą, a przy tym Polką…”. Cóż, jeśli ta tożsamość tak wiele znaczy dla pchły, co dopiero dla muzyka. Zastanawialiśmy się od dawna, czy w muzyce tych stron istnieje na przestrzeni wieków wspólna nuta, ten charakterystyczny ton, wyjątkowy dla naszej ziemi. Polska dusza uchwycona w dźwiękach. W ich następstwie, barwie, w harmonicznym kontekście. Móc znaleźć ten ton, spróbować go wyodrębnić i nazwać, wpisać pieśni tak od siebie odległe w czasie, miejscu i tematyce we wspólny los. Z odrobiną zazdrości myślimy czasem o fado Portugalczyków, hiszpańskim flamenco, bluesie Afroamerykanów, tangu z Argentyny, wiedeńskim walcu, sambie z Brazylii czy rozpoznawalnej na końcu świata tradycji muzyki kubańskiej, choć ich tańce mają tak wiele nazw. Jak nazwać ten dar, którym jest nieuchwytna melancholia, tęsknota, kropla dumy i szczypta buty, zarazem łagodność i hardość, światło i mrok – tak często jednocześnie obecne w polskich pieśniach i tańcach, szczególnie w mazurkach Chopina. Nie wiemy. To zresztą musi stać się naturalnie, wszak nie wiemy także kto i kiedy pierwszy raz nazwał fado tym właśnie słowem.

A propos słów, ten projekt nazwaliśmy Polka, ale nasi partnerzy mówiący w innych językach nie mogli tego pojąć i panicznie bali się, że każemy im grać lub miksować ten, z jakiejś przyczyny niecieszący się estymą gatunek muzyki. Została Polanna, bo to i imię może być piękne, i muzyka z częstokroć polnym, sielskim rodowodem.

Polskiej tradycji muzycznej AMJ jest wierna od pierwszej płyty na każdym z albumów, ale nigdy nie odważyliśmy się poświęcić jej całej sesji. Dziękujemy naszym przyjaciołom z tak wielu muzycznych światów, pozornie do siebie nieprzystających, że zgodzili się wybrać z nami w tę podróż.

Marcin Kydryński

Produkcja muzyczna: Gil Goldstein i Anna Maria Jopek
Aranżacja wszystkich partii chóralnych: Anna Maria Jopek
Wybór utworów i skład muzyków: Anna Maria Jopek i Marcin Kydryński
Pomysł płyty i producent wykonawczy, autor komentarzy w książeczce: Marcin Kydryński

Nagrano na żywo w Studiu Radia Gdańsk 2 i 3 maja 2011
Realizacja dźwięku: Tadeusz Mieczkowski Asystent: Marcin Malinowski
Dodatkowe nagrania w studiu M1 im. Agnieszki Osieckiej i S4 w Warszawie, maj–czerwiec 2011: Joanna Popowicz
Zgrał: Joe Ferla w MSR Studios, NYC, 6–10 lipca 2011 Asystent: Derik Lee
Edycja cyfrowa/Mix Preparation Engineer: Steve Rodby
Mastering: Jacek Gawłowski JG Masterlab